Les volgen op BS De Zonnewijzer doen wij zo?!

Als school zetten we volop in om onze leerlingen centraal te zetten in hun leer- en ontwikkelproces. We willen hen daarbij actief aan het werk zetten. Als team namen we onze klaswerking onder de loep en zagen we enkele kansen die we wensen te grijpen. Hieronder lichten we even onze klaswerking toe.

Een statische opstelling met alle bankjes naar voor gericht en samen luisteren we naar de juf, is allang niet meer van deze onderwijstijd. We gaan voor een flexibele opstelling waarbij onze leerlingen geen vaste plaats meer hebben in de klas.

In de klas onderscheiden we verschillende ruimtes die elk hun specifieke functie hebben en waar onze leerlingen perfect weten wat van hen verwacht wordt. Belangrijk is dat elke leerling doorheen de dag en afhankelijk van het lesonderwerp in elke ruimte zijn/ haar ding kan doen.

De juf is de sleutelfiguur die zorgt dat alles vlot verloopt en de leerlingen mee op weg helpt in hun leer- en ontwikkelproces.

DE WIJZE UIL:

Wanneer de leerlingen in ‘de wijze uil’ vertoeven, dan geeft de juf les over een bepaald onderwerp. Samen met de juf gaan de kinderen aan de slag om nieuwe leerstof te verwerken, extra oefeningen te maken of om een bepaald onderdeel van de leerstof nog eens te herhalen.

De juf heeft de touwtjes hier in handen.

HET SLAKKENHUIS

Het slakkenhuis is de stille werkruimte. Hier gaan de leerlingen in stilte én zelfstandig aan het werk. De leerlingen hebben eerst les gekregen van de juf en gaan de inhoud ervan nu alleen verwerken. Ze weten precies wat van hen verwacht wordt.

HET ZWALUWNEST

Het zwaluwnest is dé plek waar leerlingen kunnen en mogen ‘fladderen’. Ze gaan hier zelfstandig, in duo of in groep aan de slag. De leerlingen hebben eerst les gekregen van de juf en gaan de inhoud ervan verwerken. Ze weten precies wat van hen verwacht wordt.

WAT MET ONZE GANG?!

Vanaf nu speelt ook de gang een heel belangrijke rol in het lesgebeuren. Kinderen kunnen er in alle stilte en opperste concentratie zelfstandig de leerstof verwerken. De leerlingen hebben eerst les gekregen van de juf en gaan de inhoud ervan verwerken. Ze weten precies wat van hen verwacht wordt.

VLINDER – MADELIEF – NOTELAAR

Misschien heeft u uw kind thuis al eens horen zeggen dat hij/ zij tijdens de les een ‘vlinder – madelief – notelaar’ was. Klopt helemaal! Maar wat betekent dit nu?

MADELIEF: Een madelief in de klas blijft lekker dicht bij de juf en volgt de les van heel dichtbij. Deze leerlingen krijgen de basisoefeningen en worden sterk begeleid door de juf.

VLINDER: Een vlinder vertrekt bij de juf die lesgeeft en mag nadien de oefeningen zelfstandig maken.

NOTELAAR: Een notelaar staat al stevig in zijn/ haar schoenen en kan na een korte instructie van de juf al zelfstandig aan de slag. Extra uitdaging wordt voorzien voor deze werkers!

Je bent nooit een madelief – vlinder – notelaar voor het leven! Het is net door een gerichte begeleiding dat onze leerlingen optimale kansen krijgen om naar hun tempo én talenten zich maximaal te ontwikkelen!